Aika-ajotanko (Aero Bar)

Hankin vuoden ”perusharjoittelun” jälkeen pyörääni aika-ajotangon. Sinänsä tanko ei ole uusi tuttavuus, sillä sellainen oli jo edellisessä pyörässäni Suomessa. Tulin tuolloin vakuuttuneeksi sen eduista: nopeus kasvoi ja pitkät lenkit menivät leppoisammin.

Jotkut tahot ovat suositelleet ajon aloittamista ilman tankoa, sillä silloin oppii paremmin pyöritystekniikan ja polkemisen aakkoset. Itselläni on vaikea ottaa kantaa asiaan, kun tuntuu edelleenkin siltä, että pyöritystekniikka vaatii vielä paljon työtä ja harjoitusta.

Mutta itse tankoon. Insinööritieteiden edustajana hankintapäätöstä edelsi luonnollisesti pitkäjänteinen vertailu ja pähkäily. Mitat, painot, materiaalit, valmistajat, hinnat ja nippelitteidot joituvat ankaran arvioinnin kohteeksi.

Ensimmäisenä oli tangon ominaisuudet. Lähtökohtana oli hankkia tanko riittävillä säätömahdollisuuksilla. Nyt jälkeen päin voin todeta, että kaikki säätömahdollisuudet ovat tulleet tarpeeseen. Tärkeimpänä ehkä tangon pituussäätö. Ilman sitä tanko olisi ollut todennäköisesti liian etäällä ja saavutettava hyöty olisi jäännyt enemmän tai vähemmän kyseenalaiseksi.

Toisena tangon hankintaan liittyvä ominaisuus oli luonnollisesti hinta ja materiaali. Rahalla saa hiilikuitua ja säästämällä alumiinia. Päädyin säästämään.

Kolmas pitkään askarruttanut tekijä oli itse tangon muoto; On suoraa, S-mutkaa jne. Toki suoremalla saavuttaa hieman pienemmän ilmanvastuksen, mutta kohdallani taitaa löytyä monta muuta tekijää, jotka odottavat aerodynamiikan korjaamista ennen moista fiilistelyä. Valinta osui ranneystävälliseen yhden taivutuksen perusputkeen.

Itse tangon asentaminen ja säätäminen on oma sitten oma lukunsa. Tässä vaiheessa mainittakoon, että kannattaa hankkia tanko, jonka kiinntyskoko on juuri sama kuin varsinaisen ohjaustangon halkaisija. Olin vähällä erehtyä tankoon, joka olisi poikennut 1/10 milllin ohjaustangon halkaisijasta. Onneksi luin netistä, että homma ei toimi jos koko ei täsmää.

Ensimmäinen säätö meni ihan pieleen. Olisi pitänyt uskoa kerralla vaimoa, jonka mukaan ajoasentoni oli hassu ja ihmeellinen. Tanko oli liian kaukana ja 10 km ajon jälkeen voimat meni täysin yläkropan jännittämiseen. Tämän jälkeen otin jälleen netin avuksi, josta löytyi erinäisiä kuvia ja ohjeita säätämiseen. Tänään sitten tein viimeiset säädöt ihan fiilispohjalta. Siirsin myös penkkiä hieman eteen/alaspäin. Harmi etten ole vielä ehtinyt kokeilemaan pidempää lenkkiä uusilla asetuksilla. Pääsääntönä voisin todeta, että tanko kannattaa säätää, niin, että yläkroppa pääsee lepäämään eikä sitä tarvitse jännittää tarpeettomasti. Toisaalta kannattaa myös muistaa, että tangon perusajatuksiin kuuluu pienentää ilmanvastusta  – nopeuden oleessa yli 40 km/h 90% työstä menee ilmanvastuksen voittamiseen. Kyllä sen sitten huomaa, kun löytää sen ”oikean” asennon.

Pari lenkkiä ajettuani, olen pistänyt merkille että keskinopeus on noussut noin 2-3 km/h ja polkeminen on helpompaa ja rennonpaa. Saa nähdä, mikä on lopputulos kunhan saan säädöt viilattua…

Tekniset tiedot tangosta:

  • valmistaja ja malli: Profile Design T1+ Aero Bar
  • Paino: 545 g
  • materiaali: alumiini
  • kauppapaikka: Chain Reaction Cycles (UK)
  • hinta 101 AUD /noin 80 € (Huom! Briteistä Australiaan toimitus on verovapaata)
  • toimitusaika postilla: noin viikko (odottavan aika oli tässä tapauksessa p-i-t-k-ä, varsinkin kun syntymäpäivälahja saapui päivän myöhässä)

Keypoints:

  • kannattava investointi vauhtiin ja matka-ajoon
  • muista että aika-ajotangolla ajamiseen liittyy turvallisuusriskejä ajoasennon vuoksi (=katse lähempänä eturengasta ja heikompi ohjattavuus)
  • tanko ei ole sallittu maantiepyöräkilpailuissa ja useimissa massatahtumissa sen käyttöä on rajoitettu turvallisuusriskin vuoksi
  • tankoa saa käyttää triathlon kisoissa, koska niissä ei saa ajaa toisen peesissä
  • hanki tanko, jossa riittävästi säätömahdollisuuksia
  • perehdy säätämiseen ja hanki siihen mielellään ammattilainen (siis selllainen joka on oikeasti ajanut aika-ajotangolla)
  • pyydä jotakuta ottamaan kuvia/videoa ajoasennostasi säätövaiheessa –  karsii hulluimmat asennot pois (tässä vaiheessa kiitokset vaimolle!)
Mainokset
Kategoria(t): Säädöt, Välineet Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s