Kahvakuulaharjoittelu

Pyöräilytekniikan lisäksi nopeuteen vaikuttaa RAAKA VOIMA. Itse en ole koskaan viihtynyt kuntosaleilla ja lihaskuntoni on ollutkin hieman retuperällä. Tutustuin iltalukemisena pyöräilyn anatomiaan jossa korostettiin keskivartalon syvien lihasten merkitystä. Pyöräilyyn vaikuttaa siis myös muutkin kuin jalan lihakset – voima polkimeen syntyy koko kropasta.

Mutta mikä avuksi lihaskunnon kohentamiseen, etenkin mainitulle keskivartalon alueelle? Yksinkertaiselle miehelle sopii hyvin yksinkertainen harjoitteluväline. Ostin kahvakuulan!

Mutta mikä moinen kapistus oikein on? Wikipedia kiteyttää asian seuraavasti:

”Kahvakuula eli girya (ven. Гиря; girja) on venäläinen voimailuväline. Nimensä mukaisesti kyseessä on rautainen kuula johon on liitetty kahva. Kahvakuula on entisaikojen voimamiesten harjoitusväline, joka on tekemässä paluuta. Kahvakuulalla harjoittelu on yleensä toiminnallista ja vauhdikasta, ja sillä harjoittelevat pitävät kuulaa erittäin monipuolisena harjoitusvälineenä jonka avulla voi lisätä voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja tasapainoa. Sen hallinta vaatii kuitenkin hyvää tekniikkaa, ja väärin käytettynä saattaa olla suorastaan vaarallinen.”

Olin kuullut kahvakuulasta aikaisemmin muutaman kerran, ja pohtinut sen tehoa treenaamiseen. Jälkeen päin voin todeta, että kuulaharjoittelu on tehokasta, mikäli niin haluaa. 15 minuutin kuntopiirimäinen treeni pistää hien virtaamaan ja ukon hengästymään.

Olen käyttänyt apuna iPhoneen saatavaa Greg Brookesin tekemää Kettlebells sovellusta, jossa perusliikkeet on esitetty videoin. Tämän lisäksi sovelluksesta löytyy perustreenit, joilla pääsee hyvin sisään kahvakuulamaailmaan. Sovelluksen hinta on muutama euro ja siitä saa hyvin vastinetta rahalle – ainakin näin aloittevan kuulaharrastajan näkökulmasta.

Parasta koko homassa on sen yksinkertaisuus ja vaivattomuus. Kahvakuulaamista voi harrastaa hyvin kotona ja se ei vaadi mitään erityisen suurta tilaa. Itse olen heilutellut ja nostellut kuulaa iltaisin autotallissa. Sijoitin myös pari kymppiä harjoittelualustaan, sillä betonilattia tuntuu aika ikävävälle paljasta jalkaa vasten.

Olen huomannut, että kuulaharjoitus ottaa hyvin keskivartaloon. Liikkeiden aikana pitää keskittyä jatkuvasti keskivartaloon ja hyvään ryhtiin. Periaatteessa vartaloa ei siis tueta millään tavalla, penkillä tai vastaavalla, jolloin kaikki tekeminen perustuu kehon kokonaisvaltaiseen työskentelyyn.

Kuulan hankintaan liittyy mielestäni kolme perusjuttua: Paino, pintamateriaali ja kahva. Netti on pullollaan ohjeita painon valintaan. Nyrkkisääntönä on, että naisille 12 ja miehille 16 kilon kuula. Aluksi 16 kiloinenkin tuntui raskaalle, mutta tekniikan löydyttyä olen todennut sen sopivaksi aloituspainoksi. Pintamateriaaleja on periaattessa kaksi: rauta ja kumi/muovi. Itse päädyin kumiin, koska betonilattialle tippuessa paljas rauta voi aiheuttaa tuhoa. Kahvan muotoja ja paksuuksia kannattaa vertailla, jos mahdollista. Itselläni oli kaupassa 4 vaihtoehtoa, josta kokeilemalla huomasti heti eron.

Kahvakuula on  kohtuullisen edullinen harjoitusväline. Hintahaarukka halvimman ja kalleimman välillä on vain muutaman kympin, joten tässä kohtaa ei kannata mielestäni säästää. Kyseessä on kuitenkin investointi, joka kestää todennäköisesti isältä pojalle.

Kyepoints:

  • Väline: Venäläinen keksintö sekä lahja voima- ja kuntoharjoittelumaailmalle
  • Merkki: Solid Focus
  • Materiaali: Rauta+kumipäällyste
  • Hinta: 110 AUD (noin 85 euroa – halvemmallakin saa)

Kuntosali ja sen väline(et)

Mainokset
Kategoria(t): Fysiikka, Välineet Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s